Sunday, December 25, 2011

Pertuturan

assalamualaikum

while hello there miss, misses, madam, sir,( eeerrmmm what more......*blank @_@).....

how's going today???...i hope u guys know what u are planning today...so lets begin our chit chat....

ok straight to the point, sebgai umat islam, kite sdr bhwsa nya jalinan antara persaudaraan itu penting dalam memupuk individu yang berjiwa kental. tetapi persoalan nya sekarang, adakah institusi kekeluargaan i2 dipandang remeh oleh segelintir masyarakat itu adalah perkara yang normal pada masa sekarang????

cuba kita bersama-sama renungkan, keluarga yang plg rapat dengan kita, ibu bapa, adik beradik, saudara mara, adakah percakapan seperti bahasa pasar itu menjadi lumrah pada kita???

sebaik baik nya, elak kn la kita daripada menggunakan bhsa kesat baku, atau lbh dikenali dengan ak, ko, lantak la, hish, cis, ah, dan sbgainya.....

jika bhsa2 ini kita gunakan antara rakan2, maka naik taraf lah jika ianya melibat kn keluarga, jangan mendidik ahli keluarga dengan menggunakan perktaan sedemikin, kerana apabila syaitan mula menghasut kita supaya bercakap, melawan, menengking, menaik kn suara, bkn kah perkataan itu tersangat lah kesat....dan jika secara tidak sengaja terlps ckp kepada kedua ibu bapa kita, bgaimana perasaan mereka????

“Tuhanmu telah memerintahkan, supaya kamu tidak menyembah selain Allah, dan hendaklah berbuat santun terhadap kedua orang tua. Jika salah seorang telah lanjut usianya, atau kedua-duanya telah tua, janganlah sekali-kali engkau berani berkata ‘ah’ terhadap mereka dan janganlah engkau suka menggertak mereka. Tetapi berkatalah dengan sopan santun dan lemah lembut.” (al-Isra’, 17: 23 )

berlemah lembut la kita berkata - kata...x rugi kwn2, bahkan pahala kebaikan yg kita perolehi....proses pendidikan awal bermula dari rumah....jadi, apakata kita sama-sama cuba mengubah sesuatu kepada yg lebih baik, dengan niat untuk mendapat keredhaan Allah S.W.T....

Cakap dengan adik beradik menggunakan nama samaran ke, gelaran ke mcm (angah,along,acik,kak teh ke...or pgl nme mereka ke, ros, zana, ali, abu.....etc)....


contoh perbualan 1:

K.ngah : K.long nk p mana???
K. Long : K.Long nk p kedai kejap, nk beli brg....
(kan sedap je dengar, sejuk ati yg mendengar)

Dilarang 1 :

K.ngah : K.long nk p mne????
K.long : ak nk p kdai jap, bli brg....
(elak kn begini, lmbat laun adik 2 akn ilang rasa hormat dan jgn salah kan die jika berlaku sedemikian kerana andalah yg mendidik die menjadi sedemikian....balas lah dengan panggilan yg sama menggunakan nama timangan dengan nada yg lembut)

Dilarang 2 :

K.ngah : ko nk p mne???
K.long : ade la, yg ko sebok pehal.....
(nauzubillah..walaupown niat cuma bergurau senda, dan itu kebiasaan, dikhuatiri akn hilang rasa hormat serta pertimbangan kelak)

Jadi, x rugi kita memulakan pendidikan awl dari rumah dan cuba dengan didikan yang sewajarnya.....

saya meminta maaf jika ada salah silap, terkasar bhsa, yang buruk itu datang dr dri sya sndri dan yg baik itu dtg dari Allah S.W.T.....renung2kanlah....belum terlambat untuk kita berubah....

No comments:

Post a Comment