Sunday, January 8, 2012

Penjenayah Licik Paling Dikehendaki



assalamualaikum to all readers.....


ni ada sedikit fakta yg telah menarik minat saya untuk mengetahui dengan lebih lnjut....


TAHUKAH ANDA SIAPA VICTOR LUSTIG???....& APA YG TELH DILAKUKAN?????


Nama : Victor Lustig

Dilahirkan : Bohemia, Czechoslovakia

Tarikh Lahir : 1890

Kebolehan : bertutur dalam pelbagai bahasa

Gelaran : "lelaki Yang Menjual Menara Eiffel"



- Lebih dikenali sebagai "lelaki Yang Menjual Menara Eiffel", dilabelkan antara penjenayah paling licik yang pernah hidup diatas muka bumi ini.


- Langkah pertama, dia mula menaikkan dirinya dengan melakukan pelbagai kegiatan pemalsuan di atas kapal-kapal pelayaran bergerak diantara Paris dan bandaraya New York.


- kerja pertama beliau : beliau menunjukkan sebuah kotak kecil (mesin) mencetak duit kepda orang2 yang berminat dengan menceritakan kotak kecil itu mampu mencetak not USD100 dolar dalam tempoh 6 jam sahaja. maka orang yang berminat itu telah membeli dengan harga USD30,000 dengan harapan dapat mengaut keuntungan dengan kotak kecil tersebut.


12 jam kemudian, mesin itu mencetak dua not 100 dolar dan selepas itu yang keluar hanyalah kertas ksong dan pada masa itu, mereka menyedari mereka telah ditipu, Victor sendiri telah berjaya melepaskan diri pda ketika itu.


- 1925 : rancangan terbesar, beliau terbaca dalam surat khabar membincangkan tentang masalah yg timbul iaitu masalah yang dihadapi untuk mengekalkan penjagaan Menara Eiffel.

Victor telah menyamar sebgi seorang kakitangan kerajaan dan telah menghantar jemputan kepada 6 orang pengedar besi buruk untuk membincangkan kemungkinan mengadakan kerjasama perniagaan untuk masalah tersebut. Victor memberitahu pihak pandaraya Paris tidak lagi mampu untuk menjaga Menara Eiffel dan berhasrat utk menjual kesemuanya sebgai besi buruk. Victor "BERJAYA" menjual dan telah mengambil sebuah keretapi ke Vienna dengan beg yang berisi pebuh wang tunai.


- Beliau juga berjaya meyakinkan gengster AL Capone untuk melabur sebanyak USD40,000 ke atas perjanjian stok. Beliau menyimpan duit AL Capone dalam peti besi selama 2 bulan dan kemudiannya memulangkannya kepada AL Capone kerana perjanjian itu telah tercapai. AL Capone terpesona dengan kejujuran Victor dan telah menghadiahkan USD5,000. Disitulah muslihat Victor, hanya nilai sebanyak itu diperlukan oleh Victor.


- nasib penipuannya selama ini tidak menyebelahinya lagi kerana beliau telah ditahan keran pemalsuan dan dihantar ke penjara Alcatraz.


- Pada 9 Mac 1947, dia menghidapi Pneumonia dan telah meninggal dunia 2 hari kemudiannya.






No comments:

Post a Comment